رژیم غذایی آنفولانزا

- نظرات : بدون نظر - بازدید [ 299 ] - چهارشنبه, 15 آذر 1396
رژیم غذایی آنفولانزا

آنفلوآنزا یک بیماری حاد عفونی با منشأ میکروبی است که با التهاب غشاهای مخاطی و راه های هوایی فوقانی شناخته می شود. اگرچه در بیشتر مواقع علائم بیماری خفیف و کوتاه مدت است، اما برخی از افراد دچار بیماری شدید و عوارض مختلفی می شوند.

در مرحله حاد آنفلوآنزا، باید غذاهای جامد را کم مصرف کنید و آب میوه و سبزیجات بیشتری بخورید. بنابراین برای ۳ تا ۵ روز اول بیماری، آب میوه را به نسبت یک دوم با آب رقیق کرده و مصرف کنید. رژیم آب میوه باید تا وقتی که تب برطرف شود و دمای بدن به حالت طبیعی برگردد، ادامه یابد.

پس از برطرف شدن تب باید از رژیم میوه جات برای مدت ۳ روز استفاده کنید. در این رژیم باید ۳ وعده در روز از میوه های آبدار استفاده کنید؛ میوه هایی مانند گلابی، سیب،پرتقال، آناناس، لیمو و هلو. فاصله هر وعده تا وعده بعدی حدود ۵ ساعت است. موز یا برگه و کمپوت میوه ها نباید مصرف شوند. از شیر نیز می توانید به عنوان مایعات استفاده کنید.

فلفل، ادویه، ترشیجات، چای پررنگ، قهوه و غذاهای کنسرو شده را در طول مدت بیماری نباید بخورید. همچنین سیگار نکشید.

مصرف جوشانده ریحان وزنجبیل به کاهش علائم بیماری کمک می کند. برای تهیه آن یک گرم برگ ریحان و زنجبیل را در نیم لیتر آب تا زمانی بجوشانید که فقط نیمی از آب بماند.

از دیگر مواردی که مصرف آن در مبتلایان به آنفلوآنزا توصیه می شود، سیر است که می توانید آن را در کنار وعده های اصلی غذا مصرف کنید یا آن که در پخت غذا به کار برید. مصرف پیاز هم مانند سیر در مبتلایان به این بیماری توصیه شده است.

بهترین راه برای پیشگیری از آنفلوآنزا تزریق واکسن آن است. از آنجا که این ویروس هر ساله تغییر می کند، لازم است که هر سال قبل از شروع فصل سرما خود را واکسینه کنید. کودکان ۶ ماهه تا ۲ ساله و افراد بالاتر از ۶۰ سال در اولویت تزریق واکسن قرار دارند.

راه های دیگر پیشگیری از آنفلوآنزا عبارتند از: دوری از اماکن پرجمعیت و شلوغ، پرهیز از پوشیدن یک لباس برای چند بار پیاپی، شستن مرتب دست ها با صابون، پوشاندن جلوی دهان هنگام سرفه یا عطسه، و مصرف میوه و سبزیجات کافی.

کلینیک تخصصی تغذیه و رژیم درمانی دکتر رفیقی

مرتبط با موضوع